De energielasten van onze inwoners, wij kunnen de compensatie in Zeeland ook zelf regelen!

Door Paul Weemaes op 30 september 2022

De enorme toename van energieprijzen voor gas en elektra zijn voor iedereen het gesprek van de dag. Vroeger hadden mensen het over het weer, maar nu is de maandafrekening van Delta het hoofdthema van de dag.

De Europese Commissie grijpt in op de energiemarkt door de winsten te beperken van de elektriciteitsproducenten die niet afhankelijk opereren van de hoge gasprijzen. De producenten die elektriciteit opwekken door zon, wind en kernenergie moeten een belangrijk deel van hun overwinsten afdragen. Dit kan op jaarbasis een bedrag van € 117 miljard opbrengen. We spreken dan van een bedrag van € 1250 per huishouden op jaarbasis.

Het kabinet is na de hete zomer ook met de sterk stijgende energieprijzen aan de slag gegaan. Er kwam een enorm voordeel voor de energieleveranciers uit naar voren en een mager effect voor de burgers. Een maximale prijs van € 0,70 voor de eerste 2400 KWh elektra en € 1,50 voor de eerste 1200 m3 gas. Na doorrekening is het effect voor onze inwoners veel te laag om van een echte compensatie te spreken.

In Zeeland hebben de meeste inwoners Delta als aanbieder en daarmee één van de scherpste aanbieders in Nederland. Bij een variabel contract betalen de gebruikers €0,45 per KWh elektra en  € 1,90 voor een m3 gas.

Doorrekening van het besluit van het kabinet naar de gebruikers van Delta, betekent dit een voordeel voor 1200 m3 gas van € 0,40 dus een voordeel van € 480 op jaarbasis. Een tegenvaller is wel dat de verlaging van de energiebelasting verdwijnt en daarmee wordt het voordeel marginaal.

Zeeland nu aanzet:

De Provincie Zeeland en alle Zeeuwse gemeenten zijn samen voor 100% eigenaar van de energie opwekker PZEM, een in Nederland nog unieke situatie. De winst van € 260 miljoen over het jaar 2021 zal dit jaar stijgen naar € 600 miljoen. Dat is een overwinst van € 340 miljoen die feitelijk door de inwoners en bedrijven van Zeeland meer wordt betaald dan nodig. Deze overwinst is een gevolg van een periode waar we met zijn allen niet om gevraagd hebben.

Als deze € 340 miljoen voor 50% als dividend aan de Provincie Zeeland en voor 50% aan de gemeenten wordt uitgekeerd, dan kan dit door de gemeenten weer worden uitgekeerd aan de inwoners en bedrijven en de Provincie kan haar aandeel overmaken aan het Waterschap Schedestromen die dan ook weer een uitkering aan de inwoners en bedrijven.

€ 170 miljoen is ruim voldoende om alle inwoners en bedrijven hun gemeentelijke belastingen en heffingen terug te geven. Als de Provincie haar deel overmaakt naar het Waterschap, kunnen zij ook alle belastingen en heffingen terug overmaken naar de inwoners en bedrijven.

Op deze manier is iedereen mooi voor een deel gecompenseerd voor de stijgende energielasten in een wereld die niet te voorspellen is.

Deze weg bewandelen is zeer rechtvaardig. De € 340 miljoen is nu nodig en is nu door ons allen via de energierekening betaald. Dit kapitaal naar de toekomst verschuiven is niet rechtvaardig. Nu compenseren is de beste reactie.

Vanzelfsprekend kan er ook iets extra’s voor de minima worden gedaan. Deze maatregel wordt door enkele partijen in de Staten al aangekaart, dus dat hoef ik niet meer te doen.

Zeeland worstelt en komt boven op het juiste moment.

Paul Weemaes

Janseniuslaan 41 4561 NL Hulst