Door Ron de Kort op 4 december 2020

Gemis van 140.000 euro structureel! Geen klein bier!

In het coalitieprogramma voor 2018 – 2022 “De kracht van samen” staat in het hoofdstuk 13 Financiën en belastingen dat de toeristenbelasting wordt gehouden op het niveau van 2018. Daar hebben alle fracties die deel uitmaken van deze coalitie hun handtekening onder gezet. Die afspraak staat ook niet ter discussie voor ABGH, CDA, VVD en PvdA.
In de commissie Middelen van 3 december 2020 werd door PvdA-commissielid Ron de Kort toch even gewezen op het gemis aan een verordening toeristenbelasting. Deze werd niet verhoogd, dus moest er geen nieuwe verordening te worden vastgesteld. Meer was de vraag ook gericht op wat dit financieel betekent voor de gemeente Hulst aan het gemis aan extra structurele inkomsten.
In de gemeente Hulst bedraagt de toeristenbelasting al vele jaren 0,65 euro per persoon per nacht. Vele gemeenten in Zeeland zitten boven de 2 euro.  Gemiddeld over geheel Zeeland is het 1,50 euro.
Door Ron de Kort werd aan wethouder Totte gevraagd wat het zou betekenen als we dat Zeeuws gemiddelde van 1,50 euro aan onze toeristen zouden vragen. Volgens Totte zou dit een extra bedrag opleveren van ongeveer 140.000 euro structureel. Een enorm bedrag waar we voor de toeristen en voor onze inwoners veel moois mee zouden kunnen doen. Denk daarbij bv aan huisvesting voor het middelbaar onderwijs in Hulst, verlaging van de parkeerbelasting voor eigen inwoners, toeristische impulsen on de regio, investeringen ten bate van de leefbaarheid in alle kernen enz.
De opmerking van het commissielid van ABGH dat we in deze periode niet de bedrijven zwaarder moeten belasten raakte natuurlijk kant noch wal. Wethouder Totte legde nog maar eens uit dat dit geen extra kosten betekent voor de bedrijven. Zij maken enkel de geïncasseerde bedragen over aan de gemeente.

Nu we in beeld hebben wat een redelijk bedrag aan toeristenbelasting aan structureel extra geld kan opleveren, misschien in 2022 toch iets om over na te denken.

PZC 5 december:

Discussie over Hulster toeristentaks is show voor de bühne

Afschaffen die toeristenbelasting, vindt HulstPlus. De PvdA wil het tarief voor bezoekers juist fiks verhogen, zodat Hulst 140.000 euro extra te besteden krijgt om ‘leuke dingen voor de burgers’ te doen.

De toeristenbelasting zorgde in Hulst weer voor discussie. Het is een show voor de bühne, want de coalitiepartijen (met daarin ook de PvdA) hebben afgesproken dat het tarief gelijk blijft.

‘Zonde’

Toeristenbelasting is het bedrag dat toeristen betalen voor een overnachting. Hulst brengt 0,65 cent in rekening. Het college wil dat ook zo houden. De gemiddelde toeristentaks in Zeeland bedraagt 1,50 euro. ,,We laten veel geld lopen. Zonde”, stelt PvdA’er Ron de Kort.

Koesteren

Wethouder Adri Totté becijferde dat een verhoging van het tarief tot 1,50 euro Hulst 140.000 euro oplevert. De Kort: ,,Dan kunnen we de parkeerbelasting verlagen, het toerisme stimuleren, fietsroutes aanleggen of De Linie opknappen.”

Het wordt echter een kwestie van ‘zij dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was’. Hulst wil de toerist koesteren, maar kan ook de huidige inkomsten niet missen.

Ron de Kort

Voorzitter afd Hulst / Lid AV waterschap Scheldestromen / lid commissie ABZ / Plvv lid commissie Middelen Voor vragen of contact: [email protected] / 06-81166808 (ook WhatsApp) Samen werken Als geboren Snissenaer en al vele jaren woonachtig in Vogelwaarde, wil ik daarom meedenken en meebeslissen, me sterk maken om alle kernen in onze gemeente leefbaar te

Meer over Ron de Kort