IEDEREEN IS WELKOM, MAAR …….

Door Rob Lambert op 19 juni 2022

IEDEREEN IS WELKOM, MAAR PROMOTEN VAN DE WONINGMARKT IN BELGIE VERKLEINT DE KANSEN VAN ONZE EIGEN JONGEREN EN SENIOREN

PvdA Hulst is tegen het actief promoten van de woningmarkt bij Vlamingen. Hulster jongeren en starters hebben nu al de grootste moeite een woning te vinden. Door dat gebrek is de kans dat studenten na hun studie terugkeren alleen maar kleiner. Door in België te promoten hier te komen wonen zetten we onze eigen inwoners met de rug tegen de muur. De bedenkingen komen voort uit de presentatie van de woonvisie Zeeuws-Vlaanderen, die deze week in de commissie Ruimte wordt behandeld.

Ondermijnen van kansen van onze jongeren
Door het vergroten van de markt worden de prijzen opgedreven en de afgelopen jaren is gebleken dat Belgische inwoners vaak hun sociale leven niet verplaatsen naar Hulst. Zo blijft actieve deelname aan de samenleving uit, er wordt hier weliswaar gewoond, maar er wordt hier niet naar school gegaan, niet gesport, niet gewerkt en weinig vrijwilligersfuncties vervuld. De PvdA is voor een samenleving in Hulst waarin iedereen meedoet, en waar we zorgen dat onze eigen jongeren kansen hebben. Het promoten van onze woningmarkt in België past daar niet bij. Uiteraard is iedereen hier welkom, ook Belgen om hier te wonen.
We zijn dus niet tegen Belgen die naar hier komen of hier al wonen en volop meedraaien in de Hulster samenleving, maar tegen het actief promoten: het ondermijnt de kansen van onze jongeren.

Zorgen om wonen voor senioren
In de komende commissie- en raadsvergadering staat de Zeeuws-Vlaamse woonvisie op het programma, waarin opgenomen staat dat er blijvend ingezet gaat worden op het promoten van de woningmarkt in België. In de woonvisie is volgens de PvdA daarnaast weliswaar aandacht voor senioren, zoals nul-treden woningen en wonen in de buurt van voorzieningen. Maar we hebben ernstige zorgen over het tempo waarmee projecten van de grond komen. Net als jongeren zijn ouderen een categorie die al wat jaren buiten de boot valt als het om passende woningbouw en nieuwbouw gaat. Alleenstaanden blijven zo lang in eengezinswoningen woningen, waardoor de doorstroom op de woningmarkt wordt tegengehouden. Er is gewoonweg weinig op de markt. En wat er is….is voor mensen met een grote portemonnee, dure appartementen in de binnenstad, in plaats van betaalbare ouderenwoningen in de eigen kernen.

De PvdA Hulst is blij dat er nu een woonvisie is, waarin veel goede intenties zitten. Er is zeker aandacht voor senioren, maar de vraag is hoe snel we plannen op gang kunnen brengen. Als je ziet dat er in kernen, zoals Vogelwaarde, eerder seniorenwoningen gesloopt zijn, en nieuwe plannen maar niet tot ontwikkeling komen dan hebben we daar zorgen over. De nood is hoog. En om in tijden van hoge nood bewust de markt te vergroten, door actief Belgen te gaan benaderen, dat gaat voor ons te ver.

Contact:
Rob Lambert
PvdA Hulst

Rob Lambert

Veel enthousiasme, een frisse blik en denken in kansen: zo stel ik mezelf graag aan u voor als nieuwe lijsttrekker van de PvdA Hulst. Ik ben Rob Lambert, 34 jaar en woonachtig in Hulst. Mijn naam onthult al dat mijn roots op Vogelwaarde liggen. Het geeft energie, maar is even uitdagend en spannend om de

Meer over Rob Lambert