Mist in Perkpolder

Door Paul Weemaes op 10 februari 2023

Perkpolder was bij mist altijd landelijk nieuws. Hier kwam op 15 maart 2003 een eind aan. Een enorm aantal van onze inwoners maakte op deze dag de laatste afvaart naar Kruiningen mee. De één met goede gevoelens en de ander was minder positief.

Iedereen keek vanaf dat moment uit naar de toekomst van het gebied. Wordt het Kloosterzande aan Zee of komen er nog andere plannen op tafel.

In deze periode was ik zelf nog wethouder van de gemeente Hulst en was ik vanaf het eerste moment super verbaasd over het plan Kloosterzande aan Zee. Al heel snel bleek dat dit plan nooit de eindfase zou kunnen halen. Dit plan sprak op een gegeven moment voor iedereen tot de verbeelding.

Vervolgens werd woningbouw en recreatie ontwikkeling naast de ontpoldering het nieuwe plan. Tegen ontpoldering mochten we niet zijn, want dit zou plan Perkpolder negatief kunnen beïnvloeden.

Het is nou net deze ontpoldering die het hele plan de afgrond in heeft gebracht. Op het moment van ontpoldering was er een idee om thermisch gereinigde grond te gebruiken in de aanleg van de zeedijk. Dit was een nieuwe toepassing van deze thermisch gereinigde grond. Het gevolg is dat we nu in het bezit zijn van één van de meeste vervuilde dijken in Nederland. Het is resultaat is gewoon een stortplaats. Het monitoren van de dijk tot in de lengte der jaren is de voorlopige aanpak van Rijkswaterstaat. Het is allemaal niet zo erg.

De werkelijkheid is natuurlijk anders. Het lapmiddel voorkomt niet dat er chemicaliën in het grondwater terecht komen en de gevolgen voor de volksgezondheid echt mee gaan tellen. We hebben al genoeg ellende met de PFAS in ons gebied. Op dit punt trekt de mist niet weg in Perkpolder.

De dijkdiscussie heeft er ook voor gezorgd dat de rest van het plan maar niet tot ontwikkeling komt. Hiermee zijn 20 mooie jaren voorbijgevaren en is er nog geen steen gestapeld. Ook moet de eerste bouwvergunning nog definitief/onherroepelijk worden.

Wie er ook aan het roer zat: Ben Pauwels, Frank van Driessche of René Ruissen: Alle drie hebben ze  geen echte stappen kunnen zetten in de ontwikkeling van plan Perkpolder.

De komende maanden zijn voor plan Perkpolder super spannend. Er komen uitspraken van de Raad van State aan en misschien geven die een stukje groen licht voor het plan.

Het zal altijd een klein stukje groen licht blijven, want het echte probleem is niet opgelost en daarmee zal de mist in plan Perkpolder altijd blijven hangen, ook na 20 jaar stilstand.

Paul Weemaes

Janseniuslaan 41 4561 NL Hulst