Perkpolder: Voetmassage door Haersinde

Door Paul Weemaes op 24 februari 2019

Het afgelopen jaar is er weer veel mondelinge beweging geweest rondom plan Perkpolder. Na meer dan twee jaar discussie over de optie om “gereinigde” industriegrond te gebruiken voor het ophogen van het golfterrein is eindelijk de knoop doorgehakt en is men tot de conclusie gekomen dat dit juridisch absoluut niet mogelijk is. De wetgeving staat het niet toe om vuile grond van elders hiervoor te gebruiken. Omstanders hadden hier al meer dan een jaar geleden op gewezen en onze PvdA-fractie van het waterschap heeft hierop gewezen begin juli 2018. Een eenvoudig juridisch advies van een milieu-jurist was zeker voldoende geweest om dit aan te tonen en zou binnen één dag geleverd kunnen worden. Helaas is door de meerdere jaren durende discussie het plan Perkpolder in een sterk negatief vaarwater terecht gekomen, hetgeen eenvoudig te voorkomen was geweest.

Vanaf 2003 is er de eerste jaren voortvarend gewerkt aan de economische compensatie voor het verdwijnen van het veer Perkpolder-Kruiningen. Na in eerste instantie zich te richten op het plan “Kloosterzande aan Zee” werd het plan Perkpolder naar voren geschoven. Een prachtig plan dat door zeer deskundige mensen voortvarend werd opgepakt. De hele gemeente was vol trots met het plan Perkpolder en het werd breed gedragen.

Nu na 16 jaar staan we nog niet verder dan het realiseren van de natuurcompensatie van de  verdieping van de Westerschelde. Ook dat is niet zonder slag of stoot gegaan, want de aangelegde dijk moet door Rijkswaterstaat nog jaren worden gemonitord om de bij de aanleg gebruikte vuile grond in beeld te houden. Dit geldt voor zowel de eventuele verspreiding van de vuile deeltjes als de dijksterkte.

Op dit moment is de ontwikkelaar, die een duidelijke overeenkomst heeft met de gemeente, een aangepast plan aan het voorbereiden. Het is jammer dat na 16 jaar er nog steeds geen definitief plan beschikbaar is. We hebben nu een periode van vele jaren gekend met een sterke economische groei, een lage rente en een grote behoefte om te investeren in vastgoed. Deze kans hebben we voor een groot gedeelte voorbij laten gaan. Dit maakt het vermarkten van het plan extra kwetsbaar.

Ik begrijp dat vele raadsleden zich zorgen maken over het vermarkten van het plan Perkpolder. Er moeten nu duidelijke stappen worden gezet. Of wordt het zoals Piet Politiek in de Carnavalskrant schrijft: Haersinde blijft geheim. En dat is jammer, want zij zou het plan Perkpolder kunnen masseren.

Paul Weemaes

Piet_Politiek

Paul Weemaes

Janseniuslaan 41 4561 NL Hulst

Meer over Paul Weemaes

Waar ben je naar op zoek?