PvdA raadsfractie ijvert voor Goede Doelenwinkeltje en andere organisaties

Door Rob Lambert op 15 maart 2024

De PvdA-raadsfractie heeft voor de raadsvergadering van donderdag 21 maart de nodige vragen gesteld over diverse organisaties die wederom dakloos worden.

Het goede doelen winkeltje is een mooi sociaal initiatief. Het zorgt voor aanloop in de binnenstad, komt tegemoet aan mensen die minder te besteden hebben en draagt bij aan een circulaire economie. Hulstenaren zijn er enthousiast over maar we maken ons grote zorgen over de huisvesting.
Daarnaast hebben we afgelopen jaren meerdere organisaties gezien die van tijdelijke huisvesting moesten wisselen (HulstArt, werkgroep archeologie, etc.). Daar dit o.i. onzekerheid voor deze organisaties, voor de gemeente en de doelgroepen brengt, willen we door middel van deze vragen extra opheldering vragen over dit onderwerp. We vinden dat er alles aan gelegen is deze initiatieven in stand te houden.
Vragen:
1. Is er al een nieuwe locatie gevonden voor het Goede-doelen-winkeltje? Of zijn er in ieder geval concrete opties?
2.Is ook structurele huisvesting onderzocht, of wederom tijdelijk?
3. Hoe urgent is de situatie eigenlijk? Het kan en mag niet zo zijn dat ze op straat komen te staan. Of zou dat in het slechtst denkbare scenario wel kunnen?
4. Speelt er nog meer als het gaat om stichtingen, clubs of initiatieven die op korte termijn hun ruimte gaan kwijtraken?
5. Hebt u een inventarisatie van organisaties die nu tijdelijke huisvesting afnemen via de gemeente? Zo niet, kunt u deze maken en terugkoppelen aan de raad?
6. Is het een optie dat de gemeente een financiële bijdrage levert aan bijvoorbeeld de opknap- inrichting- en verhuiskosten die telkens gemaakt moeten worden als er steeds van tijdelijke locatie gewisseld moet worden?
7. De manier van het onderbrengen van dit soort diverse organisaties lijkt een beetje ad hoc, zonder een vast beleid. Is de wethouder bereid om eens te kijken hoe we hier op de lange termijn meer structuur en zekerheid in kunnen aanbrengen?
Indiener(s),
Fractie PvdA Hulst, Rob Lambert

PZC_20240316_Goededoelenwinkeltje

Rob Lambert