Stop de privatisering nu. Houd PZEM in overheidshanden

Door Frank Smits op 29 november 2022

Het in 1919 opgerichte energiebedrijf zal als het aan bestuur, deel van de aandeelhouders en Raad van Toezicht betreft begin 2023 verkocht worden aan EP Netherlands. Een dochtermaatschappij van een Tsjechisch energiebedrijf.

In 2017 is in  een zogenaamde aandeelhouderstrategie  besloten om PZEM te verkopen.  Op 27 september jl. is een voorlopig koopcontract getekend. Belangrijkste argumenten waren dat een commercieel bedrijf niet in handen moet  zijn  van publieke partijen (Provincie en gemeenten) en dat eventuele bedrijfsrisico’s kunnen worden afgestoten. De provincie en gemeenten wordt gevraagd in december 2022 akkoord te gaan met de voorgenomen verkoop. In de overeenkomst blijft de kerncentrale en de biomassacentrale te Moerdijk buiten schot.

PZEM levert enkel energie aan bedrijven, de inwoners van de gemeente Hulst zullen dan ook weinig tot niets merken van deze verkoop. Voor de gemeente betekent het dat ze een aanzienlijk bedrag aan uit te keren dividend kunnen bijschrijven. Dus aantrekkelijk om in te stemmen met de verkoop.

De PvdA is tegen de voorgenomen verkoop. Betrouwbaarheid en stabiliteit  van energieleveranties zijn van extreem groot belang. Sedert de oorlog in de Oekraïne zien we een ongekende stijging van de energieprijzen die vele gezinnen en bedrijven hard raken.  Ondanks dat PZEM enkel levert aan bedrijven zijn we ook daarvoor verantwoordelijk voor een stabiele en betaalbare energie.

EP- Netherlands kan over enkele jaren zo maar besluiten dat, om welke reden dan ook, PZEM niet meer in hun bedrijfsstrategie past en heel het zaakje doorverkopen. Aan Gazprom? Moeten we dat risico willen lopen?

De beoogd nieuwe eigenaar geeft een werkgelegenheidsgarantie voor twee jaar. Dit getuigt niet van een lange termijnstrategie wat  betreft continuïteit van het bedrijf. De Raad van toezicht geeft aan dat het bedrijf PZEM  ook wil kopen om kennis en kunde te verwerven. Wat als deze kennis en kunde  is binnengehaald?

Tot slot zien we onder leiding van vele kabinetten met daarin de VVD als voortrekker dat “marktwerking” en “concurrentie” economisch beter zou zijn  voor de BV Nederland  en zou leiden tot matiging van allerlei prijzen voor zorg, openbaar vervoer, energie enz.  Het tegengestelde is eerder de waarheid. Privatisering van bedrijven heeft geleid tot bijna onbetaalbare zorgpremies, veel te duur openbaar  vervoer en een  ondoorzichtig gedrocht van ca 60 energieleveranciers  in Nederland die uitblinken in non-transparante tariefstelling voor alle inwoners, ook die van de gemeente Hulst.

Stop de privatisering nu. Houd PZEM in overheidshanden!

Frank Smits

[email protected] of 06-31780194 Om het veiligheidsgevoel te verhogen blijft de PvdA pleiten voor de herinvoering van een goed bereikbare wijkagent. Uit de auto. Op de fiets of te voet, dan ben je makkelijk aanspreekbaar en bouw je een (h)echte band op met de buurt. Ik zal  mij extra richten op natuur en milieu.  Daar waar

Meer over Frank Smits