Verdwijnen dienstapotheek voor nacht en weekend

Door Joris Weemaes op 22 januari 2019

Deze week werden wij opgeschrikt door het artikel in BN DeStem dat de dienstapotheken in Terneuzen en Goes gaan sluiten en alleen de dienstapotheek in Vlissingen open blijft. Dienstapotheek is voor uitgifte medicijnen tussen 23.00 – 07.00 uur en in het weekend.
Inwoners van onze gemeente die gebruik maken van de nachtapotheek zitten meestal in een crisissituatie en kennen nu de mogelijkheid om na een bezoek aan de HAP of eerste hulp bij Zorgsaam direct de benodigde medicijnen op te halen bij de nachtapotheek in Terneuzen. Deze werkwijze is prettig en er kan op een snelle manier in medicijnen worden voorzien. Meestal is het ook hard nodig dat deze medicijnen zo snel mogelijk worden ingenomen.
Door nu verplicht te worden naar Vlissingen te rijden is voor onze inwoners een onmogelijke opgave. Het bezorgen zal zeker niet voor iedereen gaan gelden en hiermee worden mensen dan toch gedwongen om midden in de nacht even een aantal uur in de auto op en neer naar Vlissingen te rijden, terwijl hun partner of ander gezinslid zorg behoeft. Als PvdA-Hulst vinden we dat we in de gezondheidszorg zo niet met elkaar om mogen omgaan. Voor de PvdA-Hulst zijn de bovengenoemde scenario’s niet acceptabel.
Vragen:
1. Is het college bereid om in overleg te treden met de gemeente Terneuzen en de gemeente Sluis om dit onderwerp met spoed samen te bespreken?
2. Is het college bereid om met beide gemeenten protest aan te tekenen tegen het voornemen om de nachtapotheek in Terneuzen te sluiten?
3. Is het college bereid om in overleg te treden met CZ?
4. Is het college ook van mening dat we als gemeente moeten kiezen voor de inhoud van de zorg en niet enkel de kosten?
Met vriendelijke groet,
Fractie PvdA-Hulst

Schriftelijke_vraag_verdwijnen_dienstapotheek

Informatie over apotheken algemeen: https://www.apotheek.nl/