Wie komt er op voor onze ouderen?

Door Paul Weemaes op 13 januari 2022

Nederland kent een nieuw kabinet in een nieuwe bestuurscultuur. Vol verwachting klopt ons hart.

Het kabinet heeft in het regeerakkoord twee namen genoemd waarvan het inkomen in de kijker staat en wel het wettelijk minimumloon en het basisonderwijs. Het wettelijk minimumloon stijgt de komende vier jaar met 7,5%. Dit is duidelijk minder dan de inflatieverwachting. Zou er bedoeld zijn de inflatie plus 7,5% in vier jaar. We wachten de discussie in de kamer over dit punt verder af.

MAAR wat doen we met Drees. De koppeling met de AOW is losgelaten. Je zou bijna denken dat voor de AOW ontvangers er geen inflatie bestaat. Deze mensen hebben samen ons land groot gebracht en worden nu met één pennestreep volledig vergeten.

Als we naar de afgelopen periode kijken van 2008 tot heden, dan is er voor de gepensioneerden niets gedaan. De AOW kent een jaarlijkse aanpassing die meestal de inflatie niet haalt en de pensioenen zijn al jaren onterecht bevroren. Bij de pensioenfondsen klotst het geld alle kanten op. Er worden dagelijks rekenmodellen verzonnen om maar geen jaarlijkse stijging van het pensioen te hoeven uitkeren. Door de renteopbrengsten gewoon op nul te zetten en enorme rendementen halen op andere manieren, worden we allemaal bij de neus genomen.

Je zou je kunnen afvragen wie er nou baat heeft met het oppotten van enorme geldsommen bij de pensioenfondsen en het niet reëel doen stijgen van de AOW? Moeten de pensioenfondsen samen de € 2000 miljard halen of zijn er andere redenen. Ik moet voor mezelf constateren dat deze er niet zijn.

De AOW reëel laten meestijgen met onze economische ontwikkeling en de pensioenen het bedrag laten uitkeren waar iedereen recht op heeft, doet onze economie alleen maar versterken en komen er meer belastingopbrengsten binnen die op een eenvoudige wijze de meerkosten aan AOW kunnen dekken.

Ik denk dat een kabinet Drees ons land nodig heeft, want dan krijgen onze ouderen weer de waardering die ze verdienen. Onze ouderen houden Nederland recht door het vele vrijwilligerswerk waar we allemaal afhankelijk van zijn en misschien economisch wel het meest belangrijk!

Paul Weemaes

Janseniuslaan 41 4561 NL Hulst