Sport & cultuur

Sport is passie en nog heel veel meer. Elke week weer staan vele vrijwilligers van verenigingen voor dag en dauw op om het beoefenen van hun sport in onze gemeente mogelijk te maken. Daarmee leveren ze een onmisbare bijdrage voor het vitaal en krachtig houden van onze lokale samenleving. Wie sport en lid is van de sportclub, is vaak gezonder en heeft een breder sociaal netwerk dan iemand die geen lid is van een sportvereniging. We koesteren onze vrijwilligers en verenigingen dus en zien sport als een publieke voorziening. Jong geleerd is oud gedaan. Dat geldt zeker voor het sporten. Sport en bewegen moet voor iedereen betaalbaar zijn.

Verenigingsleven, voorzieningen en cultuur

• De PvdA-Hulst wil een onderzoek naar een volwaardig buitenzwembad in de kern Hulst.
  • Versterk de relatie buitenschoolse opvang met sport  en cultuur en stimuleer de  samenwerking met de verenigingen.
  • Het nieuwe subsidiebeleidsplan simpeler maken voor verenigingen en stichtingen zodat er ambtelijk ook nauwelijks werk aan is. Verenigingen moeten tijdig  weten waar ze aan toe zijn.
  • Sporten is leuk, gezond, en vergroot de sociale samenhang. Daarom stimuleren we onze jeugd om lid te worden van een sportvereniging en bieden we ouders met een smalle portemonnee financiële ondersteuning, zodat alle kinderen kunnen meedoen.
  • Het lukt veel sportverenigingen vaak niet om voldoende vrijwilligers te vinden voor taken, zoals toezicht houden, het clubhuis bemannen en de velden onderhouden. Ondertussen zitten veel mensen ongewild thuis. Daarom wil de PvdA dat de gemeente meewerkt aan de koppeling tussen vrijwilligers en verenigingen.
  • Goede sportvoorzieningen zijn noodzakelijk. We helpen de verenigingen bij het verduurzamen van hun accommodaties met leningen.
  • In de inrichting en ontwikkeling van de buitenruimte houden we nadrukkelijker rekening met bewegen.
  • We bieden het kader en de trainers van sportverenigingen cursussen, zodat ze beter kunnen omgaan met agressie, asociaal gedrag en uitwassen op en rond de sportvelden.
  • We blijven inzetten op het versterken van sportverenigingen om hun maatschappelijke bijdrage zo groot mogelijk te maken. Het initiatief daarbij ligt bij de sportverenigingen, waarbij ze op ondersteuning en advies van de gemeente kunnen rekenen.
  • We investeren ook in voorzieningen voor individuele sport en recreatie. Denk daarbij aan wandel-, hardloop- en mountainbikeroutes in de open lucht, maar ook buitenfitness of yoga in de parken.
  • We vinden dat ieder kind een zwemdiploma moet kunnen halen. Daarom organiseren we schoolzwemmen voor alle leerlingen uit groep 4. De inzet is schoolzwemmen met A-diploma.

Kunst en cultuur

Kunst en cultuur raakt, verbindt, verheft, ontspant en biedt naast plezier ook stof tot nadenken. Het gaat over wie we zijn, over onze drijfveren en over onze dromen. Zonder de bibliotheek, de muziekschool, de cultuur- en poppodia, de (gemeentelijke) musea en cultuureducatie is het lastig om die dromen te verwezenlijken. Cultuur draagt in al zijn verschijningsvormen bij aan de leefbaarheid in de wijken en steden. Voor de PvdA is het belangrijk dat alle vormen van cultuur toegankelijk en betaalbaar zijn voor iedereen en dat elke cultuuruiting van waarde is. Daarom is het belangrijk dat de culturele en creatieve sector de diversiteit van onze samenleving representeert

• De muziekschool is meer dan een zelfstandig gebouw. Muziekles wordt zo veel mogelijk ondergebracht in de onderwijsgebouwen en op termijn binnen het onderwijscurriculum. Ook individuele muzieklessen behoren hierbij.
  • Cultureel erfgoed beschermen en behouden we.
  • We investeren in kunst op straat en op de pleinen ook met inzet van plaatselijke kunstenaars.
  • Museum Hulst wordt een sterke toeristische drager.
  • We willen nieuwbouw van het Jagertje. Deze jeugdvoorziening h=behoort tot de basis van onze gemeente.